مركز تنظيم و نشر آثار
آيت الله العظمي سيد محمود
مجتهد سيستاني
معرفی نامه آيت الله العظمي آقاي حاج سيد علي مجتهد سيستاني (متوفي 1340 هـ.ق)
معرفی نامه آيت الله العظمي آقاي حاج سيد علي مجتهد سيستاني (متوفي 1340 هـ.ق)

جد بزرگوار حضرت آيت الله حاج سيد محمود مجتهد سيستاني صاحب كرامات و خوارق عادات ، از نوادر روزگار و از فقها و مراجع تقليد شيعه و صاحب رساله عمليه بوده اند .
علامه شيخ آقا بزرگ تهراني در كتاب طبقات اعلام الشيعه درباره ايشان چنين آورده است : وي از شاگردان ملا علي نهاوندي در نجف اشرف و از شاگردان ميرزاي بزرگ شيرازي در سامرا بود و پس از آن در زمره خواص سيد اسماعيل صدر در آمد و در حدود سال 1318 هـ.ق به مشهد امام رضا سلام الله عليه بازگشت و در آنجا رحل اقامت افكند حجت الاسلام و المسلمين آقاي سيد جواد مجتهد سيستاني از والد محترمشان نقل مي فرمايند:
« جد ما به همراه دو نفر ديگر جهت كسب علم و دانش خدمت ميرزاي شيرازي شرفياب ميشوند. ميرزا فرموده بودند:سيد علي بايد بماند نفر دوم ميخواهد بماند يا برود و نفر سوم بايد برود.»
اين عالم بزرگوار سال ها در مسجد گوهرشاد اقامه جماعت مينمودند . ايشان ساليان بسيار به تدريس سطح و خارج فقه و اصول پرداخته و شاگردان برجسته اي تربيت نمودند .
در عظمت علمي اين بزرگوار همين بس كه با وجود فقهاي بزرگ چون آيات عظام ، حاج ميرزا محمد آقازاده خراساني ، حاج اقا حسين قمي و... كه در حوزه علميه مشهد حضور داشتند ؛ ايشان بزرگ ترين فقيه خراسان بوده اند. مرحوم آقا مي فرمودند : جد ما احاديث بسيار زيادي منجمله مجموعه وسايل الشيعه را حفظ بوده و در زمانيكه از ايشان استفتائي مي شد ، همراه با فتوا حديث مربوطه را ذكر مي كردند.
آقا سيد جواد به نقل از پدر بزرگوارشان مي فرمايند :

« تقوا و زهد جد ما بگونه اي بوده كه در زمان طلبگي حاضر به استفاده از هر پولي نبوده اند و براي همين زندگي بسيار سختي را ميگذراندند تاجائي كه در مدرسه علميه اي كه ايشان ساكن بوده اند چون فقط ده شب در ماه چراغ در اختيار داشته اند ، شبهاي مهتابي از نور ماه و بقيه شبها را از چراغ دستشويي مدرسه براي مطالعه استفاده مي نمودند»

پس از دوران سخت تحصيل و رسيدن زمان مرجعيت نيز با اينكه ايشان مقلدين بسيار زيادي داشته اند و وجوهات فراواني به نزد ايشان سرازير ميشده منجمله غلات بسيار زيادي از كلات ، باز هم خوراك ايشان تا آخر عمر نان و اشكنه بوده است.( مرحوم آيت الله حاج سيد محمود مجتهد سيستاني مي فرمودند گذران زندگي ايشان فقط از محل نذورات بوده است ) معظم له را به دلايلي به كلات تبعيد مي كنند ، در مدت تبعيد در كلات مردم آن ديار بسيار مجذوب كمالات معنوي و زهد و تقوي آن بزرگوار مي شوند ، به نحوي كه از محبوبيت و شهرت ايشان در آن خطه احساس خطر شده و آن عالم رباني را به مشهد برمي گردانند. همين مسأله تبعيد باعث مي شود كه مردم كلات همه از مقلدين ايشان شده و وجوهات و غلات را دائما به مشهد آورده و به اين عالم بزرگوار تحويل دهند.
حساسيت اين عالم بزرگوار به تقسيم وجوهات (1) و حقوق سادات به نحوي بوده است كه آقاي سيد جواد مجتهد سيستاني مي فرمايند :

« روزي نوجواني در مسجد گوهر شاد كه محل درس معظم له بوده مراجعه كرده و عنوان مي كند : از محل سهم سادات ، پدر من مقدار زيادي زغال خريده است و استدعا دارد كه آدرس به سادات بدهيد كه مراجعه كرده و سهم خود را دريافت كنند . اين عالم بزرگوار برآشفته شده و حرف درشتي مي فرمايند . پدر نوجوان كه مي دانست آقاي سيستاني بيجهت عصباني نمي شوند به محضر آقا رسيده و با عذر خواهي فراوان عرض مي كند چه اشتباهي از من سر زده است و كسب تكليف مي نمايد. آقا مي فرمايند مي خواهي سادات براي مال خودشان مانند گدا به درب خانه تو مراجعه كنند ؟
پدر نوجوان عرض مي كند اكنون كه ديگر زغالها خريداري شده ، وظيفه چيست ؟ آقا مي فرمايند آدرس سادات را مي دهم ، بدون اينكه رويت شوي شبانه به درب خانه هايشان مي گذاري .»

اين عالم بزرگوار در هنگام دريافت وجوهات آرام و قرار نداشته و مقداري از آنرا خودشان شخصا بدست مبارك خويش به افرادي آبرومند مي رساندند ( دريافت وجوهات از دست مبارك ايشان براي افراد ، مايه مباهات بوده و باعث سرافكندگي آنها نمي شده است ) . بطوريكه برخي اوقات با وجود خستگي زياد،ابتدا اقدام به اين امر مهم نموده و تا اين كار را به پايان نمي رساندند استراحت نمي كردند و در نهايت بقچه آخر را نيز تكان داده كه بعضا از آن هم سكه اي مي افتاده و معظم له باز همان را هم بلافاصله رد نموده و بعد از آن بقچه را تا كرده و بر زير سر گذاشته و استراحتي كوتاه مي نمودند.
به نقل از آقا سيد جواد از پدر بزرگوارشان بالش زير سر آيت الله العظمي سيد علي سيستاني هفت سال سنگ قبر بوده است اين عالم جليل القدر و بزرگوار مقامات معنوي عجيبي را دارا بودند. بارها خدمت امام زمان(عج الله تعالي فرجه الشريف) مشرف شده و مورد عنايت حضرت قرار گرفته بودند. به نقل از مرحوم حضرت آيت الله حاج سيد محمود مجتهد سيستاني ايشان بسياري از حوادث آينده را خبر ميدادند كه خيلي از آنها به وقوع پيوست و برخي از اين پيش بيني ها براي ما ( در دوران كودكي ) ثقيل بود كه احتمال وقوع آنرا بعيد مي دانستيم ولي ديديم كه انجام شد و از جمله اموري كه تا كنون به وقوع نپيوسته اين بود كه مي فرمودند : «واي از جنگ دشت دوغارون» . ازجمله پيش بيني هايي كه آن عالم جليل القدر خبر داده بودند در مورد نوادگان خود بوده است.
مرحوم آيت الله العظمي سيد علي سيستاني در مورد دو نوه ي بزرگوارشان سيد علي(مرجع كنوني در نجف اشرف) و سيد محمود اين چنين خبر داده بودند : «سيد علي صاحب علم قرآن و سيد محمود صاحب جامع علوم خواهد گرديد».

ان شاء الله در آينده به بعضي از كرامات و خوارق عادات مرحوم آيت الله العظمي سيد علي سيستاني اشاره خواهد شد.




  1395/10/11     1046     6